ӘР БАЛАНЫҢ БІЗДІҢ ҚОҒАМНАН
ЕРЕКШЕ ҚАМҚОРЛЫҚ ПЕН КӨМЕК АЛУҒА ҚҰҚЫҒЫ БАР
Әрбір бала біздің қоғамнан ерекше қамқорлық пен көмек алуға құқылы. Бірақ физикалық және психикалық жағдайы оларға көбірек назар аударуды қажет ететін балалар бар. Бұл мүгедектігі әртүрлі дәрежедегі, мүмкіндігі шектеулі балалар (МШБ).
Жалпы жағдайда «мүгедек бала» ұғымын екі санатқа бөлуге болады. Мүгедек балалардың бір тобы – бұл әртүрлі сезім мүшелерінің туа біткен бұзылыстары бар және дене кемістігі бар балалар немесе ақыл-есі кем балалар. Көптеген зерттеулер мұндай балалардың шығармашылық әлеуеті зор екенін көрсетті. Олардың таланттары айтарлықтай мәдени құндылыққа ие. Жеке тұлғаның үйлесімді дамуы мен қоғамдағы сәтті бейімделудің әсері балалардың денсаулығына пайдалы әсер етеді. Балалардың тағы бір тобы – ұзақ аурудың салдарынан мүгедек болған балалар. Мұндай балаларды тәрбиелеу және дамыту – маңызды педагогикалық және медициналық міндет болып табылады.
Белгілі болғандай, кез-келген өмірлік мәселені немесе қиын жағдайды сәтті шешу үшін оны жақсы түсіну керек. Сондықтан біз өмірлік қиындықтарды тиімді және тұрақты жеңуге мүмкіндік беретін белгілі бір психологиялық ұсыныстарды білуіміз керек.
Баланың мүгедектігі көбінесе бүкіл отбасының терең және ұзаққа созылған әлеуметтік бейімделуіне себеп болады. Шынында да, дамуында ауытқулары бар баланы тәрбиелеу, оның ауруының немесе жарақатының сипаты мен мерзіміне қарамастан, отбасы өмірінің әдеттегі ырғағын өзгертеді және көп жағдайларда бұзады. Балада даму кемістігін анықтау және мүгедектікті растау әрдайым ата-аналарда ауыр стресстік жағдайды тудырады, сол себепті отбасы психологиялық қиын жағдайға тап болады.
Ата-аналар үмітсіздікке ұшырайды, біреулері жылайды, біреулері қиын жағдайын өзінде ұстайды, біреулер агрессивті және ашуланшақ болып кетеді, мұндай баланың ата-анасы достарынан, таныстарынан, көп жағдайларда туыстарынан толығымен алыстап кетуі мүмкін. Бұл ауыр кезеңді өткеру керек, қайғының шерін тарқату керек. Тек қайғы-қасіретті өткергеннен кейін, адам жағдайға салмақты қарап, өз мәселесі бойынша неғұрлым конструктивті шешімге келе алады. Мұны білу керек! Неке, отбасы және балалар мәселелерімен айналысатын американдық психолог Ребекка Вулис стресске тән реакциялар деп келесілерді санайды: бас тарту, қайғы, ашу.
Психологтар мүгедек балаға деген көзқарасын қалыптастыру процесінде психологиялық жағдайдың төрт кезеңін ажыратады.
Бірінші кезең – «шок», ата-аналардың абыржуы, дәрменсіздік, қорқыныш, өзін-өзі төмен сезіну сезімінің пайда болуымен сипатталады.
Екінші кезең – негативизммен және диагноздан бас тартумен сипатталатын «ақауға жат қылық қарым-қатынасы», бұл қорғаныс реакциясының бір түрі.
Үшінші кезең – «баланың ақауын ішінара түсіну», содан кейін «созылмалы қайғы» сезімі. Бұл депрессиялық мемлекет, бұл «ата-аналардың баланың қажеттіліктеріне үнемі тәуелділігінің нәтижесі, оның оң өзгерістерінің болмауының салдары».
Төртінші кезең – бұл ақауды қабылдаудан, мамандармен барабар қарым-қатынас орнатудан және олардың ұсыныстарын ақылға қонымды орындаудан туындаған барлық отбасы мүшелерінің әлеуметтік-психологиялық бейімделуінің басталуы.
Баласының болашағы үшін қорқыныш, абыржу, тәрбиенің психологиялық ерекшеліктерін білмеу, «ақаулы баланы дүниеге әкелді» деген ұят сезімі ата-аналардың көбінесе жақындарынан, достарынан және таныстарынан оқшауланып, қайғы-қасіретін жалғыз өзі өткеретіндігіне әкеледі.
Мүмкіндігі шектеулі баламен өмір сүру әрдайым қиын, бірақ психологиялық тұрғыдан одан да қиын кезеңдер бар:
1. Дәрігерлердің бала дамуының бұзылу фактісін анықтауы. Бала тәрбиесінде қорқыныш, белгісіздіктің пайда болуы. Жағдайдың үмітсіздігін сезіну.
2. Баланың мектепке дейінгі ересек жасы (5-7 жас). Ата-аналардың баланың жалпы білім беретін мектепте оқуы қиын болатындығын ескеріуі.
3. Баланың жасөспірім жасы (13-15 жас). Баланың өз мүгедектігін түсінуі құрдастарымен, әсіресе қарсы жыныспен байланыс орнатуда қиындықтарға әкеледі. Отбасының қоғамнан бөлінуі.
4. Ересек мектеп жасы (15-17 жас). Ата-аналардың алдындағы мамандықты анықтау мен алу және баланы одан әрі жұмысқа орналастырудағы қиындықтары.
Осындай отбасымен жұмыс істейтін мамандар (әлеуметтік қызметкерлер, педагог-психологтар) мүгедек баласы бар отбасының осы дағдарыстарының ерекшеліктерін біліп, қажетті әлеуметтік және психологиялық көмекті уақтылы көрсету үшін оларды анықтай алуы керек.
Дағдарыс жағдайында көмекке мұқтаж адамды назар ударып, оны жалғыз қалдырмауымыз керек. Егер ол байланыс жасағысы келмесе немесе байланыс жасауы мүмкін болмаса, онда оның жанында біреу болуы керек, ал егер мұндай адам жақын туысы болса, тіптен жақсы болады. Алайда, жоғарыда атап өткеніміздей, ата-аналардың туыстары, достары қиын сынақтан өткен олардың жағдайын әрқашан түсіне бермейді. Бұл жағдайда психолог немесе дамуында ұқсас ауытқуы бар баласы бар және қиын кезеңді сәтті еңсерген ата-аналар сол ата-аналарға қиын кезеңді жеңуге көмектесе алады.
Ата-аналар бұл жағдайды басқа жағынан көре алады: өз өмірін, құндылықтары мен перспективаларын қайта қарау, барлық күш-жігерін, ерік-жігерін жинап, баланы сол қалпында жақсы көру; онымен бірге өмір сүру, балаға жылулық, қамқорлық пен көңіл бөлу, өмірден ләззат алу және сондай мәселесі бар басқа аналар мен әкелерге жан тыныштығын табуға көмектесу.