НЖГБ («Назардың жетіспеушілік гиперактивтілігінің бұзылуы»)
Гиперактивтілік дегеніміз не? Көбінесе ғылыми басылымдарда гиперактивтілік эмоционалды реттеу жүйесінің бұзылыстарын қамтитын «назардың жетіспеушілік гиперактивтілігінің бұзылуы (НЖГБ)» құрайтын бұзылулардың тұтас кешенінің бөлігі болып табылатын патологиялық көріністердің бірі ретінде анықталады.
Гиперактивті бала ренішті ұзақ уақыт бойы көтере алмайды. Гиперактивті балалардың көңіл-күйі тұрақсыз, ашушаңдық, агрессивтілік байқалады, бұл көбінесе басқалармен жанжалға әкеледі. Көбінесе мұндай балалар туралы олар сезімсіз, кейде қатыгез деп айтылады. Бұл фактіні нейрофизиологиялық деңгейде НЖГБ ауыратын балалардың ауырсыну шегінің төмен болуымен түсіндіруге болады, яғни олардың құрдастарына қарағанда ауырсынуға сезімталдығы төмен. Өздері де ауырсынуды толық бастан кешірмегендіктен, олар басқаларды ренжіткеніне мән бермейді, оны түсінбейді.
НЖГБ бар балалардың психикалық әрекетінің негізгі сипаттамасы циклділік болып табылады, жұмыс қабілеттілігінің қысқа кезеңі (5-15 минут) мидың «тынығу» кезеңімен (3-7 минут) ауыстырылады. Мұндай «тынығу» сәтінде бала ескертулерге мән бермейді, бірақ сыртқы жағынан мақсатты әрекет кезеңіндегідей зейінін сақтайды, сол уақытта ол күш жинайды, қайта қуаттандырылады. Содан кейін ол қайтадан әрекетке кіріседі.
Гиперактивтілігі бар баланың ата-аналарына мінез-құлықтың мұндай тұрақсыздығын қабылдау қиын, алайда мұндай балалардағы қарым-қатынасты қалыпқа келтіру үшін ата-аналар баланы және оның ерекшеліктерін қабылдау қажеттілігін түсінуі керек.
Ең алдымен, ата-аналар үшін гиперактивтілігі бар баланың өзін-өзі реттеу дағдыларына үйрету бойынша жұмыс істеу маңызды. Бұл гиперактивті балалармен жұмыс істеудің ең қиын бағыттарының бірі, сондықтан ата-аналар мамандармен: психолог және дефектологпен бірге жұмыс істеуі керек. Мәселе мынада, НЖГБ бар бала үшін бәрі тітіркендіргіш болып табылады. Сондықтан ол бір уақытта бірнеше істі жасауға, біреудің әңгімесін тыңдауға тырысады және т.б. Нәтижесінде істердің ешқайсысы соңына дейін жеткізілмейді немесе үстірт жасалады. Осыдан, бір әрекеттен екіншісіне үнемі «секіру», көп уақыт бойы бір іспен айналыса алмау шығады. Мұндай балалардың икемсіздігінің себебі де осында, олар үнемі бірдеңені түсіріп, құлатып, соғылып, жиһазға соқтығысады.
Денеге, босаңсудан туындаған сезімдерге назар аудара жинақталу қабілеті. Нәтижесінде, балаларға релаксация дағдыларын мақсатты түрде үйрету олардың мінез-құлқы мен іс-әрекеттерін бақылауды үйренуге көмектеседі.
Босаңсу мен демалу жаза емес, ғанибет деген сендіруден бастаған дұрыс. Бұл кезеңдегі ересек адамның міндеті – балалардың тыныштықты, ішкі жайлылық пен қанағаттануды сезінуін қамтамасыз ету.
Мектеп жасына дейінгі балалармен балаларға қолжетімді формада босаңсу сезімінің әсеріне қол жеткізуге мүмкіндік беретін медитациялық ертегілерді қолдану тиімдірек.